سئومحتوا

همه چیز در مورد اسکرول

شاید دقت نکرده باشید ولی در طی روز و زمانی که دارید از شبکه های اجتماعی و صفحات وب بازدید می نمایید، یکی از پرتکرارترین کارهای روتین بالا و پایین کردن صفحات وب و شبکه های اجتماعی است. شاید از نظر شما هم اسکرول کردن یک کار ساده باشد و دارای پیچیدگی خاصی نباشد ولی در واقع اسکرول یکی از مهمترین عنصرها می باشد. این عنصر می تواند تجربه لذت بخشی را برای کاربران رقم بزند و وظیفه جذب و نگهداری کاربران را در وبسایت و شبکه های اجتماعی برعهده دارد. زمانی که به این نکات توجه بیشتری داشته باشید می توانید اسکرول خلاقانه تری داشته باشید و می توانید سرعت محتوا و تعامل بین آن و کاربران را به صورت کامل کنترل نمایید. در مقاله پیش رو قصد داریم در مورد این عنصر مهم یعنی اسکرول با شما صحبت کنیم و لازم است بگوییم نکات بسیار مهمی را برای شما در این مقاله بررسی کرده ایم. در ادامه همراه مجله وبمستری بلاگتن باشید.

اسکرول چیست

به حرکت دادن محتوا به صورت عمودی یا افقی در یک صفحه گفتخ می شود تا بتوانیم به اطلاعاتی که خارج از صفحه و دید ما قرار دارند دسترسی پیدا کنیم. این مفهوم در طراحی وب، طراحی نرم‌افزارها، و نمایش در صفحات مختلف استفاده می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد که به راحتی محتوای طولانی‌ تر از صفحه نمایش را مشاهده کند.

کاربرد اسکرول در طراحی سایت

اسکرول در طراحی سایت یکی از اجزای کلیدی در وبسایت ها محسوب می شود که برای بهبود تجربه کاربری و دسترسی بهتر به محتوای طولانی‌ یا بخش‌های مختلف وبسایت استفاده می‌شود. اسکرول به طراحان این امکان را می‌دهد که سایت‌ های جذاب و کاربردی را طراحی و پیاده سازی کنند که بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند در آن‌ها پیمایش نمایند. امکان اسکرول در وبسایت ها این امکان را ایجاد می کند که کاربران در مدت طولانی با محتوای وبسایت درگیر و در تعامل باشند که برای جذب بیشتر مخاطب و بازدید کننده این یکی از راهکارهای موجود است.

اسکرول در محتوای طولانی وبسایت

بسیاری از وب‌سایت‌ها، به ویژه وبلاگ‌ها، مقالات خبری، یا صفحات محصولی، محتوای طولانی دارند که نیاز به اسکرول دارند. اسکرول به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی و به طور مداوم به پایین یا بالای صفحه بروند تا تمام محتوا را مشاهده کنند.

اسکرول پارالاکس

اسکرول پارالاکس یک تکنیک طراحی است که در آن پس‌ زمینه صفحه با سرعت‌های متفاوت حرکت می‌کنند. این نوع اسکرول باعث ایجاد حس عمق و حرکت می‌شود و برای طراحی‌های جذاب و مدرن در سایت‌ ها استفاده می‌شود.

مزایا:

  • جذب توجه بازدیدکننده.
  • ایجاد تجربه تعاملی و جذاب.

اسکرول تمام صفحه (Full Page Scrolling)

اسکرول تمام صفحه یک تکنیک طراحی وب است که در آن کاربر برای مشاهده محتوا، صفحه به صفحه اسکرول می‌کند. در این روش، هر بخش یا “اسلاید” از صفحه به صورت کامل و مستقل از دیگر بخش‌ها نمایش داده می‌شود و معمولاً کاربر با اسکرول به پایین یا بالا به صفحه بعدی منتقل می‌شود. این نوع اسکرول به نوعی حس جابجایی بین صفحات مختلف را شبیه‌ سازی می‌کند، اما بدون نیاز به بارگذاری صفحات جدید.

ویژگی‌های اسکرول تمام صفحه:

  • انتقال بین بخش‌های مختلف: در اسکرول تمام صفحه، هر صفحه یا اسلاید معمولاً به صورت کامل به نمایش درمی‌آید و بعد از اسکرول، صفحه بعدی یا اسلاید بعدی به نمایش در می‌آید.
  • نمایش محتوای مستقل: هر صفحه یا بخش از محتوای سایت به صورت مستقل نمایش داده می‌شود.
  • حرکت نرم و جذاب: این نوع اسکرول معمولاً با انیمیشن‌ها یا افکت‌های حرکتی همراه است تا حرکت بین صفحات برای کاربر جذاب‌تر و نرم‌تر باشد.

کاربردهای اسکرول تمام صفحه:

صفحات فرود (Landing Pages): در سایت‌های تبلیغاتی یا صفحات فرود محصول، اسکرول تمام صفحه می‌تواند تجربه‌ای بصری و جذاب ایجاد کند و کاربر را از ابتدا تا انتهای صفحه هدایت کند.

سایت‌های تک‌صفحه‌ای (Single Page Websites): بسیاری از سایت‌های تک‌صفحه‌ای از اسکرول تمام صفحه برای نمایش محتوای مختلف استفاده می‌کنند. این سایت‌ها به‌طور معمول در طراحی‌های مدرن و مینیمالیستی دیده می‌شوند.

سایت‌های پورتفولیو (Portfolio Websites): طراحان، عکاسان، و هنرمندان اغلب از اسکرول تمام صفحه برای نمایش آثار خود استفاده می‌کنند. این نوع طراحی باعث می‌شود تا هر اثر به‌طور جداگانه و در یک فضای بزرگ نمایش داده شود.

سایت‌های شرکتی و معرفی برند: برندها می‌توانند از اسکرول تمام صفحه برای معرفی خود و نشان دادن داستان برند استفاده کنند. این نوع طراحی می‌تواند به‌طور مؤثر پیام‌های برند را به شکلی جذاب منتقل کند.

پروژه‌ های هنری یا خلاقانه: این تکنیک به ویژه در پروژه‌های هنری یا خلاقانه به‌کار می‌رود که هدف آن نمایش تجربه‌ای بصری جذاب و متفاوت برای کاربر است.

در مورد تولید محتوا بیشتر بخوانید و یاد بگیرید

آموزش تولید محتوا

اسکرول نامحدود (Infinite Scroll)

این مدل یک تکنیک طراحی وب است که در آن محتوا به‌ طور خودکار و پیوسته بارگذاری می‌شود، به طوری که وقتی کاربر به انتهای صفحه می‌رسد، محتوای جدید به طور خودکار اضافه می‌شود بدون اینکه نیازی به بارگذاری مجدد صفحه یا کلیک کردن بر روی دکمه خاص و یا دکمه “بارگذاری بیشتر” داشته باشد. در این نوع طراحی، کاربر به اسکرول کردن ادامه می‌دهد و محتوا بدون توقف یا پایان نمایش داده می‌شود.

ویژگی‌های اسکرول نامحدود:

  • بارگذاری تدریجی محتوا: در اسکرول نامحدود، به محض اینکه کاربر به انتهای صفحه می‌رسد، محتوا به‌طور خودکار بارگذاری می‌شود. این فرآیند به صورت روان و بدون وقفه انجام می‌شود و کاربر متوجه آن نمی‌شود.
  • عدم نیاز به صفحات جداگانه: برخلاف طراحی‌های سنتی که کاربر باید برای مشاهده محتوا به صفحات مختلف برود، در اسکرول نامحدود، تمام محتوا در یک صفحه نمایش داده می‌شود و هیچ نیازی به بارگذاری صفحات جدید نیست.
  • ایجاد تجربه پیوسته: این ویژگی باعث می‌شود که کاربر احساس کند در حال پیمایش در یک تجربه پیوسته و بی‌پایان است. اسکرول نامحدود به کاربران این امکان را می‌دهد که محتوا را به راحتی مشاهده کنند بدون نیاز به کلیک روی لینک‌ها یا دکمه‌های دیگر.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم در مورد اسکرول و انواع اسکرول با شما صحبت کنیم و لازم است بدانید اسکرول یکی از راهکارها و تکنیک های جذب مخاطب و جذب بازدید است و باید تلاش کرد که از این تکنیک ها برای طراحی صفحات وبسایت و لندینگ های داخلی استفاده کرد و آموزش استفاده درست از این راهکارها را بیشتر مطالعه نمایید.

 

 

مجمد سلحشوری

نوشتن هر چند کوتاه یا بلند هر یک گوشه ای از زوایای یک قضیه یا حس خاص را بیان می کنند،نوشتن برای هر قلمزنی، زمین بازی مناسبی برای تمرین ایجاز و خلاقیت در نوشتن است. #محمد_سلحشوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا